Zagraniczny oddział Holdingu 1 – firma Euromotor z Bańskiej Bystrzycy (Słowacja) – jest jedynym przykładem skutecznej ekspansji polskiego dealera za granicą. Taki jednoznaczny wniosek wybija się z artykułu najbardziej opiniotwórczego polskiego medium branżowego – magazynu „Dealer”. Utworzony ponad trzydzieści lat temu Euromotor „może pochwalić się silną pozycją na lokalnym rynku, a do tego dobrą rentownością” – pisze autor artykułu.
„Dealerskie inwestycje za granicą” to tytuł artykułu, w którym redaktor Artur Białek analizuje obecność (albo raczej jej brak) polskich dealerów na innych rynkach. Asumptem do analizy jest fakt, że rok 2023 był absolutnie rekordowym w Europie pod względem transakcji dealerskich. Jak zauważył Artur Białek, tylko do listopada właścicieli zmieniło aż 1312 salonów samochodowych, a 40% z przeprowadzonych transakcji miało charakter międzynarodowy. W tych inwestycjach próżno szukać przedstawicieli polskiego rynku, a jest on szóstym pod względem rejestracji nowych samochodów osobowych w Europie.
Różnych prób i podejść zaistnienia polskich dealerów na sąsiednich rynkach było w ostatnich latach niemało. Jednak jako jedyną zwieńczoną sukcesem inwestycję polskiej firmy w biznes dealerski za granicą miesięcznik „Dealer” wskazuje należące do Holdingu 1 wielomarkowe dealerstwo „Euromotor”. „Dzisiaj Euromotor może pochwalić się silną pozycją na lokalnym rynku, a do tego dobrą rentownością” – czytamy w analizie. Adam Pietkiewicz, prezes Holdingu 1 potwierdza, że inwestycja przyniosła wiele biznesowej satysfakcji, ale jednocześnie przyznaje, że kosztowała mnóstwo wysiłku.
Fakt, że Euromotor jest jedynym polskim rodzynkiem na europejskiej mapie dealerów wynika z trudności prowadzenia biznesu dealerskiego za granicą. W rozważaniach rozmówców magazynu „Dealer” – ekspertów branży – pojawia się wiele wskazań na trudności, ograniczenia i uwarunkowania zniechęcające do prowadzenia biznesu dealerskiego poza Polską. Dealerom brakuje natomiast dostatecznie mocnych bodźców do pokonywania trudności. Tym bardziej, że jednocześnie polski rynek wciąż jest słabo skonsolidowany i daje dealerom możliwości rozwoju mniejszym nakładem sił.
Euromotor obchodził w ubiegłym roku jubileusz trzydziestolecia. Pierwotnie był dealerem marki Ford, podobnie jak inne pierwsze dealerstwa prowadzone w Polsce przez należącą do Holdingu 1 Grupę PGD. Z początkiem tysiąclecia firma została pionierem wielomarkowości w Polsce i tak też wprowadziła je na Słowację. Euromotor Bańska Bystrzyca został dealerstwem multibrandowym w 2005 roku, kiedy wzbogacił swoją ofertę o samochody marek Volvo i Skoda. W niejednym polskim medium pojawiły się wówczas tytuły „Polacy sprzedają Skody Słowakom”. Obecnie wraz z przedstawicielstwami Forda, Skody i Volvo „Euromotor” prowadzi (od 2011 roku) przedstawicielstwa Renault i Dacii. Nie ulega wątpliwości, że jakość współpracy z Renault Retail Group była jednym z czynników, jaki przyczynił się do zwycięstwa Holdingu 1 w rywalizacji o zakup Renault Retail Group Warszawa – czyli największej transakcji w historii polskiego rynku dealerskiego. Euromotor to także dealer elektrycznych jednośladów „Surron”, których importerem na polskim rynku jest spółka zależna Holdingu 1 – Electric Vehicles Poland.