Należąca do Holdingu 1 Grupa Express uruchomiła w Krakowie pierwszą w Polsce automatyczną wypożyczalnię samochodów – Traficar. Usługa, która zmienia oblicze transportu miejskiego, jest samodzielnie stworzonym przez Express produktem, którego pomysł i realizacja w zdecydowanej części opierają się na rozwiązaniach powstałych nad Wisłą.
Traficar wpisuje się w rewolucyjną ideę współdzielenia się samochodem (car sharingu), która szybko rozwija się w Europie i nad którą mniej lub bardziej intensywnie rozmyśla się oraz debatuje w największych i najbardziej zatłoczonych polskich miastach.
Pierwszym w Polsce miastem, w którym ruszył automatyczny najem samochodów jest Kraków, od lat zmagający się z korkami, brakiem wolnych miejsc parkingowych oraz zanieczyszczeniami powietrza. Traficar ma pomóc w rozwiązywaniu miejskich problemów transportowych. Ponieważ, zgodnie ze statystykami z innych rynków, jeden pojazd car sharingowy zastępuje kilkanaście samochodów prywatnych, to miasto zyskuje szansę na rozładowanie korków, ograniczenie emisji spalin i odzyskanie dla pieszych chodników, często teraz zastawionych przez samochody. Doświadczenie z innych krajów wskazują, że uzyskaną dzięki automatycznemu najmowi przestrzeń można wykorzystać np. do budowy ścieżek rowerowych, czy zaaranżowania skwerów i, tak potrzebnych mieszkańcom, stref zieleni.
Traficar pozwala wypożyczać samochody równie łatwo jak miejskie rowery – wystarczy do tego zwykły smartfon. Przy projektowaniu usługi zależało nam na tym, by jej działanie było dla użytkowników maksymalnie proste, intuicyjne i najmniej czasochłonne – mówi Hubert Laszczyk, Prezes Zarządu Expressu. – Dlatego intensywnie pracowaliśmy nad uproszczeniem zasad wypożyczania i funkcjonalnością aplikacji.
Usługa automatycznego najmu Traficar rozliczana jest w dwóch taryfach – za wykorzystane minuty oraz przejechany dystans – a sposób jej działania jest bajecznie prosty. Aplikacja w smartfonie pozwala na szybką lokalizację najbliższego dostępnego samochodu i jego natychmiastową rezerwację. Samochód otwiera się dzięki zeskanowaniu kodu QR znajdującego się na samochodzie, kluczyki są w schowku, a płatność następuje po zakończeniu podróży poprzez aplikację na smartfonie. Średni dziesięciominutowy kurs samochodami Traficar na dystansie pięciu kilometrów kosztuje 9 zł. Koszty przejazdu Traficarem mieszczą się więc między kosztami taksówki, a transportu miejskiego, przy nieporównywalnie wyższym komforcie niż ten właściwy tramwajom i autobusom. Co bardzo ważne, auto można zostawić gdziekolwiek w granicach administracyjnych Krakowa. Klienci nie muszą się martwić o tankowanie, ubezpieczenie, mycie czy kwestie techniczne. Nie płacą też za parkowanie w miejskiej strefie płatnego parkowania, ponieważ opłata wliczona jest w cenę wynajmu samochodu. Traficar charakteryzuje wszystko to, co dobre jeśli chodzi o używanie samochodu – możliwość jazdy gdzie się chce, jak się chce i kiedy się chce – komentuje Hubert Laszczyk. Dlatego nie może dziwić, że car sharing, a w nim Traficar, jest określany mianem mądrzejszego sposobu poruszania się po mieście.
Express – największa polska wypożyczalnia samochodów, z własną flotą ponad 7000 pojazdów, już zapowiada uruchomienie usługi Traficar także w innych dużych polskich miastach.